Archief Der Goldene Handschuh drugs 16 jaar seks geweld

Fatih Akin (Gegen Die Wand) neemt een diepe duik in de wereld van Fritz Honka, een onooglijke, ongewassen seriemoordenaar met een drankprobleem, die in de jaren zeventig vier prostituees in stukken hakte in zijn zolderkamer in Hamburg

Der Goldene Handschuh is de naam van een buurtkroeg in Hamburg waar elke avond dronkaards en prostituees naartoe komen voor schnaps, schlagermuziek en sigaretten. De geur van overvolle asbakken en verschaald bier dringt zich op in je neusgaten. Tot de stamgasten van deze afvoerput van het lokale nachtleven behoort ook Fritz Honka. Wat de andere bezoekers van de kroeg niet weten, is dat Honka het heeft gemunt op de oudere dames in het café, die hij thuis vermoordt en in stukken snijdt.
Waar in veel recente films seriemoordenaars een zekere mate van glamour en aantrekkelijkheid meekrijgen, kiest Fatih Akin resoluut voor een andere koers; hij laat de moordpartijen van Fritz Honka tot in de gruwelijkste details zien. Eigenlijk zou voor deze film dan ook een nieuw icoon aan de kijkwijzer moeten worden toegevoegd: dat van een maag die zich omdraait. (mv)

 

ENGLISH
Based on the true case of serial killer Fritz Honka, Fatih Akin (Gegen Die Wand) has created a portrait of a socially depraved, violent criminal, driven by misogyny, sexual greed and sentimentality.

Hamburg’s St. Pauli district in the 1970s is a neighbourhood of night-time entertainment and its nocturnal figures: habitual drinkers and prostitutes, gambling addicts and other lonely souls. Fritz Honka, a short man with thick horn-rimmed glasses and an unfortunate face, is one of them. An unskilled labourer, he picks up lonely older women in a sleazy bar called ‘Zum Goldenen Handschuh’. Nobody realises that he batters and strangles these women in his attic apartment, then dismembers them and disposes of their remains behind the attic wall. Distributing scented air-fresheners throughout the building to disguise the stench of decay, he blames the neighbouring Greek family for the penetrating smells.

Akin’s film is a social study of the flip side of the then recent economic miracle; it is about individuals thrown off-kilter by the war and post-war turmoil in a dark Germany wholly lacking in confidence.

 

Fatih Akin, Duitsland, Frankrijk, 2019, 115 min. Duits & Grieks gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Jonas Dassler, Adam Bousdoukos, Margarete Tiesel, Marc Hosemann, Katja Studt.

Bassin 88
6211 AK Maastricht
Telefoon 043 - 321 40 80
info@lumiere.nl