Naambekendheid philharmonie zuidnederland verder gestegen

Verhoogde interesse in klassieke muziek waargenomen bij de jongere generatie

Op de vraag of men bekend is met het orkest scoorde philharmonie zuidnederland 49%. De naambekendheid van philharmonie zuidnederland ligt na bijna drie seizoenen op het niveau van de orkesten waaruit ze zijn ontstaan.  

Ter vergelijking: het Rotterdams Philharmonisch Orkest scoorde op deze vraag 43%. 



Er is ook gevraagd naar kenmerkende eigenschappen van philharmonie zuidnederland. Maar liefst 63% gaf aan het orkest professioneel te vinden en 60% vindt het orkest van hoge kwaliteit. De helft gaf aan trots op het orkest te zijn en dat philharmonie zuidnederland een grote bezetting heeft.

Traditioneel is de oudere generatie meer geïnteresseerd en bekend met klassieke muziek. Verheugend is het echter te constateren dat er een verhoogde interesse in klassieke muziek wordt waargenomen bij de jongere generatie (tot 30 jaar) ten opzichte van de middengeneratie (30-50 jaar). philharmonie zuidnederland organiseert specifiek voor de jongere doelgroepen  de concertreeks Spicy Classics en Casual Classics XL.  



Het naambekendheidonderzoek is afgelopen maand uitgevoerd door onderzoeksbureau Flycatcher uit Maastricht. Onder ruim 1000 inwoners van 18 jaar en ouder uit Noord-Brabant en Limburg zijn diverse vragen voorgelegd aangaande de naambekendheid en beeldvorming over philharmonie zuidnederland.

Ook zijn andere Nederlandse orkesten meegenomen in het onderzoek om een goede vergelijking te kunnen maken. 
Met het toonaangevende onderzoeksbureau Flycatcher heeft philharmonie zuidnederland onlangs een vijfjarige sponsorovereenkomst gesloten en zij ondersteunen het orkest in zijn ambitie om een breder en gevarieerder publiek te trekken. 

Hoogbrugstraat 40
6221 CS Maastricht
Telefoon 043-3251949
info@maastrichtnet.nl