Voor de paus in Avignon - Vroege meerstemmigheid

Diabolus in musica

Het was aan het hof van de pronkzuchtige tegenpaus Clemens VI in Avignon dat meerstemmige muziek voor het eerst vaste voet aan de grond kreeg in de liturgie.

Rome sprak nog in 1322 een ban uit over polyfonie, maar Clemens zag het potentieel. Hij haalde de beste musici naar het pauselijke hof en Avignon groeide uit tot een belangrijk cultureel centrum waar de Ars nova tot bloei kwam. Diabolus in Musica diepte uit Avignonse manuscripten de mooiste motetten op van Philippe De Vitry en tijdgenoten.

Tenor: Raphaël Boulay, Branislav Rakic | Bariton: Jérémie Arcache, Romain Bockler | Bas-bariton: Emmanuel Vistorky | Bas: Philippe Roche | Muzikale leiding: Antoine Guerber

Theater aan het Vrijthof Maastricht

wo 10 mei 2017 20:30 Ticket € 22,50 | Locatie: Keizerzaal (St. Servaas basiliek)