Archief Best of Balanchine

Het Nationale Ballet

In 2013 startte Het Nationale Ballet met een nieuwe serie programma’s waarin het oeuvre wordt belicht van de grootste choreograaf van de twintigste eeuw: George Balanchine. Voor het eerst is er nu ook een tournee-editie van Best of Balanchine, bestaande uit drie van zijn bekendste meesterwerken, plus een voor het gezelschap nieuwe pas de deux.

De band tussen George Balanchine (1904-1983) en Het Nationale Ballet is een heel bijzondere. Sonia Gaskell, de eerste artistiek leidster van het gezelschap, onderkende al in de jaren vijftig het grote belang van het werk van de Russisch-Amerikaanse choreograaf. Daardoor kon Het Nationale Ballet zich ontwikkelen tot de belangrijkste Europese schatbewaarder van zijn balletten. Balletten die zó inventief en vernieuwend waren en zó tijdloos blijken te zijn, dat ze vaak vergeleken worden met de schilderijen van Picasso en de muziek van Stravinski.

Met live begeleiding door het Balletorkest onder leiding van Andrea Quinn en Isabelle van Keulen als solist in het vioolconcert van Stravinski.

"Best of Balanchine van Nationale Ballet: sensatie van tijdloosheid. Maia Makhateli en Remi Wörtmeyer zuigen je om beurten mee in een wervelwind van sprongen, draaien en huppelpasjes. De lichtheid van het dansen creëert een sprankelend gevoel" - de Volkskrant 

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski – Vierde deel uit de Orkestsuite nr. 3, opus 55 | Apollon Musagète: Igor Stravinsky – Apollon musagète | Tarantella: Louis Moreau Gottschalk | Violin concerto: Igor Stravinsky – Violin Concerto

Choreografie: George Balanchine | Muzikale begeleiding: Het Balletorkest o.l.v.Andrea Quinn

ENGLISH

Best of Balanchine begins with Theme and Variations, an ode to Balanchine’s Russian background. The piece revolves around the refinement and gran-
deur of the nineteenth-century ballet of the Tsar and the music of Tchaikovsky. The fourth movement of his Orchestral Suite no. 3 forms the inspiration for Balanchine’s ingenious ensemble dances coupled with elegant, almost regal so- loist variations, with brilliant, dazzling pointework. The ballets will be performed on live music, conducted by Andrea Quinn and Isabelle van Keulen’s solo of the violinconcert of Stavinski.