Archief The Man Who Killed Don Quixote grof taalgebruik 12 jaar geweld eng

Geen enkele regisseur heeft zoveel tegenslagen moeten incasseren als ex-Monty Python-lid Terry Gilliam. Na bijna twintig jaar is het hem eindelijk gelukt zijn film over Don Quixote af te ronden | An advertising executive jumps back and forth in time between 21st century London and 17th century La Mancha in Terry Gilliam’s long-awaited movie version of Cervantes’ legendary Don Quixote

Ooit was Toby een ambitieuze, idealistische student die in een Spaans dorpje zijn afstudeerproject DON QUIXOTE regisseerde. Vandaag is hij een gevierde, maar verwaande filmmaker. Wanneer hij na vele jaren terugkeert naar Spanje, ontmoet hij de oude man die ooit de rol van Don Quixote speelde. Maar de man waant zich nog steeds Don Quixote en ziet in Toby zijn trouwe volgeling Sancho Panza. Het duo begint aan een bizarre tocht en langzaam wordt Toby meegezogen in een wereld van illusie waarin hij dromen en realiteit niet meer van elkaar kan onderscheiden.

De productie van THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE werd geplaagd door een welhaast eindeloze reeks van tegenslagen. Twintig jaar geleden strandde een eerste poging, toen een overstroming de Spaanse filmset al op de tweede draaidag ruïneerde. De eerste draaidag was al niet veel beter geweest: de gemaakte geluidsopnamen bleken onbruikbaar vanwege het lawaai van overvliegende F-16 straaljagers. Het markeerde het begin van een welhaast eindeloze reeks productieproblemen en juridische conflicten. Dit jaar ging Gilliams film dan eindelijk in première tijdens het filmfestival in Cannes. Geheel in lijn met het moeizame productieproces kreeg Gilliam in de week voorafgaand aan de première een beroerte en probeerde de Portugese filmproducent Paulo Branco de vertoning van de film door een Parijse rechter te laten verbieden. Of de film de hooggespannen verwachtingen kan inlossen is eigenlijk irrelevant geworden: het is een mirakel dat het levenswerk van Terry Gilliam er eindelijk is.

Terry Gilliam, Spanje, België, Frankrijk, Portugal, VK, 2018, 132 min. Engels & Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Adam Driver, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgård, Olga Kurylenko, Joana Ribeiro.

ENGLISH
Toby, a cynical advertising director finds himself trapped in the outrageous delusions of an old Spanish shoe-maker who believes himself to be Don Quixote. In the course of their comic and increasingly surreal adventures, Toby is forced to confront the tragic repercussions of a film he made in his idealistic youth – a film that changed the hopes and dreams of a small Spanish village forever. Can Toby make amends and regain his humanity? Can Don Quixote survive his madness and imminent death? Or will love conquer all?

The characters and Spanish setting are familiar, but this film is directed by the man who brought us BRAZIL and THE FISHER KING – not to mention being a former member of Monty Python – so it’s not surprising that it deviates from the novel. Gilliam went through hell and high water to make this movie (flooded sets, collapsed funding, court battles) and it’s exhilarating to finally see the film on the big screen.


Bassin 88
6211 AK Maastricht
Telefoon 043 - 321 40 80
info@lumiere.nl