Final Portrait grof taalgebruik drugs

Waargebeurd verhaal over de totstandkoming van het laatste meesterwerk van schilder/beeldhouwer Alberto Giacometti, als hij in 1964 in achttien dagen tijd een portret schildert van zijn vriend James Lord.

Van de in 1966 overleden Giacometti, die het grootste deel van zijn leven in Parijs doorbracht, is de uitspraak: 'Hoe meer je werkt aan een schilderij, hoe onmogelijker het wordt het af te maken.' Treffender kon de beroemde Zwitserse kunstenaar zijn eigen haast permanente geploeter niet omschrijven. In FINAL PORTRAIT beleven we het als kijker intensief mee. We volgen Giacometti als hij in zijn rommelige Parijse atelier zijn vriend, schrijver en kunstcriticus James Lord op het canvas vereeuwigt. In plaats van de beloofde paar uur duurt het poseren voor Giacometti achttien dagen. Gedurende die tijd maken we kennis met diens humor, spitsvondige manier van communiceren, chaos, frustraties en ontrouw jegens zijn echtgenote. De actie speelt zich hoofdzakelijk af binnen de muren van het atelier. Maar hoe kleiner de ruimte, hoe grootser de emoties en ambities van Giacometti. Zo ontstaat een raak portret van een groot kunstenaar en zijn manier van werken, met Geoffrey Rush met grote grijze kuif in de hoofdrol. (jc)

Regie: Stanley Tucci, 2017 | 90 minuten | Cast: Armie Hammer, Geoffrey Rush, Tony Shalhoub, Clémence Poésy, Sylvie Testud | VK | Engels, Frans, Italiaans | 3 december 2017 | NederlandsNederlandse première

ENGLISH

Stanley Tucci (BIG NIGHT) takes a brief moment in the life of artist Alberto Giacometti and distils it into an amusing, sophisticated and insightful film about art, life and love, with Geoffrey Rush in superb form as the wonderfully contrary artist. 

Paris, 1964. Alberto Giacometti, the celebrated artist, bumps into his old friend, a respected American critic, James Lord, and begs that he sit for a portrait because he has an interesting face. Lord is flattered by the request and as the days go by and turn into weeks and weeks seemingly with no end in sight, he realises his entire life has been hijacked by the erratic genius. Veering between frustration and joy, Lord ultimately sees logic in the artist's chaotic mind and together we witness Giacometti complete one of his last masterpieces.

PLEASE NOTE THAT THIS FILM IS IN ENGLISH, FRENCH AND GERMAN, WITH DUTCH SUBTITLES.

Lumière Cinema Maastricht

ma 11 dec 2017 19:00 Ticket
di 12 dec 2017 19:00 Ticket
wo 13 dec 2017 14:20 Ticket
wo 13 dec 2017 20:50 Ticket
Bassin 88
6211 AK Maastricht
Telefoon 043 - 321 40 80
info@lumiere.nl