Archief Ernst Caramelle

Illusion and Revelation

Oorspronkelijk als glasschilder opgeleid maakt Ernst Caramelle sinds begin jaren tachtig naam met een veelzijdig oeuvre van kunstenaarsboeken, posters, zon-gebleekte papierwerken en illusionistische muurfresco's waarin conceptualisme en schilderkunst op een opmerkelijke manier samenkomen. Het meest in het oog springen zijn wandschilderingen die een ongebruikelijke mengeling tonen van geometrische abstractie en trompe-l'oeil. Met meerdere lagen waterige aquarel- en kleurpigmenten brengt Caramelle vlakke geometrische motieven aan op specifieke delen van de architectuur. Het effect is een verfijnde menging van echte en illusoire ruimte en architectuur waarmee Caramelle schilderkunstige ruimte op de reële ruimte verovert. De bezoeker vindt zichzelf terug in een ambigue geworden ruimte. 

 
Caramelle maakt een wandfresco in een grote zaal en toont zon-gebleekte papierwerken en enkele paneeltjes in de ruimte daarachter. Het poreus worden van de grens tussen echt en illusie, reëel en virtueel krijgt een tweede manifestatie in een glasschildering die de raampartijen in de zalen van de eerste en de tweede verdieping visueel verbindt. Het is een veelgebruikt motief van Caramelle dat als uitgespaarde vorm op het glas wordt geschilderd en het binnenvallende licht beïnvloedt. Op een tafel voor het raam op de eerste verdieping legt Caramelle ook enkele vellen papier. Deze gekleurde vellen zijn deels bedekt en zullen in loop van maanden verkleuren onder invloed van invallend licht. Halverwege het jaar neemt Caramelle de bedekking weg en zal langzaamaan de verkleuring weer verdwijnen.
  
Een kunstenaarspublicatie met afbeeldingen van het speciaal voor het Bonnefantenmuseum uitgevoerde werk zal door Ernst Caramelle is nu verkrijgbaar in de museumshop.
 
ENGLISH
Originally trained as a glass painter, Ernst Caramelle has been making his name since the early eighties with a wide-ranging oeuvre of artist's books, posters, works on sun-bleached paper and illusionist wall frescos, in which conceptualism and painting are combined in an extraordinary way. The most eye-catching works are the wall paintings, which demonstrate an unusual mixture of geometric abstraction and trompe-l'oeil. In several layers of thin watercolours and colour pigments, Caramelle applies flat geometric motifs to specific parts of the architecture. The effect is a delicate mix of real and illusory space and architecture, through which Caramelle conquers real space with painted space. Visitors find themselves in a room that has become ambiguous.
 
Caramelle is making a wall fresco in a big room, and exhibiting works on sun-bleached paper and a few small panels in the room behind it. The porosity of the boundary between reality and illusion, and between real and virtual, is reflected in a glass painting that forms a visual link between the windows of the big rooms on the first and second floors. Caramelle often uses this motif, which is painted on the glass as an open shape that influences the light coming into the room. Caramelle is also placing a few sheets of paper on a table in front of the window on the first floor. These coloured sheets are partially covered and will fade over the months under the influence of the light that enters. Halfway through the year, Caramelle will remove the covering, so that the difference in colour will gradually disappear.
 
Ernst Caramelle issued an artist's publication, containing illustrations of the work he has created especially for the Bonnefantenmuseum. The publication is available in the museum shop. 
 

24.12.2016 - 27.11.2017

Openingstijden: 

Ma: Gesloten

Di: 11:00 - 17:00 uur.

Wo: 11:00 - 17:00 uur.

Do: 11:00 - 17:00 uur.

Vr: 11:00 - 17:00 uur.

Za: 11:00 - 17:00 uur.

Zo: 11:00 - 17:00 uur.


 
Avenue Céramique 250
6221 KX Maastricht
Telefoon Tel: +31 (0)43 3290190
info@bonnefanten.nl